Ode aan ezel Orpheé en de eigenaren!

Met regelmaat bezoek ik LinkedIn om ontwikkelingen te volgen in mijn vakgebied. Deze keer viel mijn oog op een interessante blog. Speciaal voor trainers en gedragsdeskundigen schreef Ineke R. van Herwijnen (director Hondenbescherming) “U bent toch de expert?!”. Na het lezen van deze blog zat ik met mijn gedachten in Frankrijk. Waarom? Dat lees je in deze blog.

Hoe het allemaal begon…

Twee dierenvrienden wonen in een mooie Franse streek samen met de kippen, een kat, een hond en ezel Mangu. Hun zoektocht naar een soortgenoot voor Mangu brengt hun bij ezel Orpheé. Een bezoek volgt en Orpheé komt zijn potentiële eigenaren nieuwsgierig tegemoet. De verkopende partij geeft aan dat het uitkrabben van de hoeven en de hoefsmid een groot probleem zijn. Het vastpakken en het aandraaien van de oren moet er voor zorgen dat de hoefsmid zijn werk kan doen. De pijn zou Orpheé de hoefsmid even doen vergeten. Wat ben ik blij dat deze dierenvrienden besloten hebben om Orpheé een betere toekomst te geven.

Stapje voor stapje vooruitgang…

Orpheé werd al onrustig en gespannen van het borstelen. Zodra iemand in de buurt kwam van zijn oren was het hek van de dam. Van ezelvrienden krijgen ze een goed advies: Heel veel geduld en kleine stappen maken. Het vastpakken en aandraaien van de oren van Orpheé was uiteraard per direct verleden tijd.

Na twee jaar gaat het borstelen steeds beter en wordt het probleem met de oren steeds kleiner. Het uitkrabben van de voorhoeven is haalbaar maar het uitkrabben van de achterhoeven en de hoefsmid blijven een groot probleem. Via mijn ezel-netwerk werd ik gevraagd om te helpen met Orpheé.

Informatie verzamelen, analyseren en adviseren…

Om een goed advies te kunnen geven wil ik graag van alles weten en stel ik veel vragen. In dit geval, gezien de afstand, was de digitale snelweg ideaal. Vragen over onder andere het management rondom de ezels, medische factoren en het gedrag van Orpheé bij verschillende handelingen. Alle vragen werden uitgebreid beantwoord en zo kon ik een advies opstellen. Om tot een goed resultaat te komen hebben we een concreet stappenplan, met nog kleinere stappen, opgesteld en positieve bekrachtiging toegevoegd. Bij het gewenste gedrag krijgt Orpheé een beloning in de vorm van voer. Vol goede moed zijn de eigenaren aan de slag gegaan met dit advies!

Twee maanden later krijg ik goed bericht. Het uitkrabben van de linker achterhoef is geen probleem meer. Voor de rechter achterhoef zijn de eigenaren nog aan het begin van het stappenplan. Het been en de hoef kunnen zonder problemen worden aangeraakt. De hoefsmid is nog steeds een probleem maar het probleem is minder groot als voorgaande keren.

Drie maanden verder komt er buitengewoon goed nieuws uit Frankrijk. De voor- en de achterhoeven zijn zonder problemen uit te krabben. Het probleem met de hoefsmid is nu ook verleden tijd. Tot op de dag van vandaag, een aantal jaar verder, zijn er geen problemen meer met het uitkrabben van de hoeven en de hoefsmid.

 “U bent toch de expert”

De laatste alinea van de blog: ‘Klopt, ik ben de expert op het gebied van honden, maar er is maar één expert in deze ruimte aanwezig op het gebied van uw hond en uw leven…dat bent u….’. In dit geval geen honden maar ezels. Het advies kan nog zo goed zijn maar zonder geduld en inzet van de eigenaar komt er geen goed resultaat.

Ode aan Orpheé en de eigenaren!