Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 2.

In deel 1 van deze serie blogs heb ik de aanleiding en inleiding van het onderzoek uitgelegd. De hypothese was dat ezels door middel van positieve bekrachtiging eerder over het obstakel zouden lopen en daarbij minder stress gerelateerde gedragingen zouden vertoonden dan ezels door middel van negatieve bekrachtiging. In deze blog, deel 2, ga ik jullie meer vertellen over de 2 groepen; positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging.

Operante conditionering
Operante conditionering is uitgevonden door onderzoek van Thorndike (Puzzel box) en Skinner (Skinner box). Mocht je het leuk vinden om hier meer over te leren dan kun je op YouTube video’s bekijken over dit onderwerp. Een dier leert bij operante conditionering het verband te leggen tussen zijn eigen gedrag en het effect van dat gedrag. Operante conditionering kent 4 vormen: positieve bekrachtiging, negatieve bekrachtiging, positieve correctie en negatieve correctie. In het kader van mijn afstudeeronderzoek richt ik mij op positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging.

Positieve bekrachtiging (PB)
Positieve bekrachtiging is in dit onderzoek toegepast met behulp van clicker- en targettraining. Voordat het onderzoek met deze groep kon worden uitgevoerd moest de betekenis van de clicker bekend zijn bij deze groep ezels en moest de target geïntroduceerd worden. Hiervoor is een combinatie van klassieke conditionering (denk aan het Pavlov experiment) en operante conditionering gebruikt. De ezels hebben in de voorbereidingen geleerd dat na de click wortels/brokjes volgen.
Voorbeeld: De ezel raakt de target aan. Precies op dat moment wordt de clicker gebruikt “click”. De ezel heeft geleerd dat er na de click wat lekkers volgt en dus krijgt de ezel wortel/brokjes. Het aanraken van de target zal hierdoor toenemen.

Waarom ik gekozen heb voor de clicker en niet voor een commando of ander signaal? De clicker heeft een constant neutraal signaal in tegenstelling tot verbale communicatie. Een woord kan per moment, per persoon verschillen en kan beïnvloed worden door emoties van de trainer. De conclusie van verschillende onderzoeken met honden, waarbij gewerkt is met de clicker of verbale communicatie, is dat de honden met de clicker minder trainingstijd en een kleiner aantal beloningen nodig hadden dan de honden met verbale communicatie.

Negatieve bekrachtiging (NB)
Negatieve bekrachtiging is in dit onderzoek toegepast door druk op het halster te te plaatsen en zodra deze ezel vooruit liep de druk weg te nemen. Ezels werden met behulp van een halster en halstertouw naar het obstakel genomen. Zodra de ezel stil ging staan werd er, door middel van het halstertouw, druk op het halster gezet. Wanneer de ezel voorwaarts bewoog werd de druk op het halstertouw weggenomen.

In de volgende video is een impressie van het trainen met positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging weergegeven.

Tot zover deel 2, positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging in een notendop. Omdat de hypothese was dat ezels door middel van positieve bekrachtiging eerder over het obstakel zouden lopen en daarbij minder stress gerelateerde gedragingen zouden vertoonden dan ezels door middel van negatieve bekrachtiging, komen in deel 3 de stress gerelateerde gedragingen aanbod.

Facebook
YOUTUBE
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *