Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 1.

Aan het eind van mijn opleiding Gedragstherapeut voor Paarden bij Tinley Academie (diploma 2016) was het tijd voor één van de leukste opdrachten van de opleiding, de afstudeeropdracht. Ik zou Nadia niet zijn geweest als tijdens mijn opleiding geen ezels aanbod zouden komen. De ezel stond dan ook centraal tijdens mij afstudeeronderzoek. In de aankomende blogs neem ik jullie mee in deze opdracht en deel ik mijn kennis en ervaringen graag met jullie. 

Een onderwerp bedenken voor mijn afstudeeropdracht, het klinkt simpel maar dat was het zeker niet. Uiteraard zou de ezel centraal komen te staan maar er waren zoveel leuke en interessante onderwerpen. Mijn voorwaarden waren duidelijk:
1. Het welzijn van de ezel moest er (in)direct baat bij hebben.
2. Ik vond het belangrijk dat anderen ook wat aan mijn afstudeeropdracht hadden.
3. Persoonlijk had ik als doel om mijn theoretische inzichten
in de praktijk te brengen en deze ervaring mee te nemen in mijn toekomst met ezels.

Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging?
Het doel van het onderzoek was om ezels, door middel van positieve bekrachtiging of negatieve bekrachtiging, over een vreemd obstakel te laten lopen. De hypothese was dat ezels door middel van positieve bekrachtiging eerder het doel zouden bereiken en daarbij minder stress gerelateerde gedragingen zouden vertoonden dan ezels door middel van negatieve bekrachtiging. Om de kans te minimaliseren dat één van de ezels bekend was met het obstakel heb ik gekozen voor een vreemd obstakel, een schuimrubberen puzzelmat met cijfers.

Stichting De Ezelsociëteit
Om mijn onderzoek uit te kunnen voeren had ik natuurlijk ook ezels nodig. Mijn ezelpassie is begonnen in 2003 bij Stichting De Ezelsociëteit te Zeist. Daar heb ik ontzettend veel kunnen en mogen leren dus ik kon mij geen betere plek bedenken dan deze ezelopvang in Zeist (Stichting De Ezelsociëteit).

Selectie ezels voor deelname aan het onderzoek
In het totaal is het onderzoek gestart met 14 ezels. Voor het onderzoek werden de ezels in 2 groepen verdeeld: een groep positieve bekrachtiging (groep PB) en een groep negatieve bekrachtiging (groep NB). Beide groepen bestonden uit 7 ezels waarvan de samenstelling zo gelijkwaardig mogelijk is gehouden. De ezels waren verdeeld over beide groepen op basis van geslacht en leeftijd. Daarnaast is er met de verdeling rekening gehouden met de achtergrond/historie van de ezels (tot zover bekend/objectief).

Om uit te sluiten dat de motivationele factor lichamelijk/pijn een rol zou kunnen spelen in het onderzoek, waren een aantal ezels uitgesloten van deelname. Dit waren ezels met onder andere (chronische)hoefbevangenheid, hoef-, pees- en gewrichtsproblemen. Slechtziende of blinde ezels waren ook uitgesloten voor het onderzoek. Ezels met gebitsproblemen waren uitgesloten voor de groep positieve bekrachtiging.

Tot zover deel 1. In deel 2 van deze serie blogs zal ik meer uitleg geven over de 2 groepen met ezels: positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging. Mocht jij na het lezen van deze blog vragen hebben stuur dan een e-mail of plaats een bericht via Facebook.

Facebook
YOUTUBE
LinkedIn

4 thoughts on “Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 1.

  1. Joke Martens says:

    Je maakt mij heel nieuwsgierig naar het volgende deel, Nadia. Ik kijk er naar uit. Wat goed dat je dit deelt en jouw kennis wil overdragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *