Blog

Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 4.

Na deel 1 t/m 3 zijn we nu aangekomen bij deel 4. Dit deel is ook het laatste deel van deze serie blogs over mijn afstudeeropdracht In dit deel komen de belangrijkste conclusies en discussiepunten aanbod en een take home message. Continue reading “Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 4.”

Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 3.

In deel 1 en deel 2 heb ik de inleiding en de werkwijze toegelicht. Naast de hypothese dat de ezels uit de groep positieve bekrachtiging (clicker-/targettraining) eerder over het obstakel zouden lopen dan de ezels uit de groep negatieve bekrachtiging (wijken voor druk) is er ook gekeken naar stress gerelateerde gedragingen. Daar over mee in dit deel van Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Continue reading “Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 3.”

Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 2.

In deel 1 van deze serie blogs heb ik de aanleiding en inleiding van het onderzoek uitgelegd. De hypothese was dat ezels door middel van positieve bekrachtiging eerder over het obstakel zouden lopen en daarbij minder stress gerelateerde gedragingen zouden vertoonden dan ezels door middel van negatieve bekrachtiging. In deze blog, deel 2, ga ik jullie meer vertellen over de 2 groepen; positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging. Continue reading “Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 2.”

Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 1.

Aan het eind van mijn opleiding Gedragstherapeut voor Paarden bij Tinley Academie (diploma 2016) was het tijd voor één van de leukste opdrachten van de opleiding, de afstudeeropdracht. Ik zou Nadia niet zijn geweest als tijdens mijn opleiding geen ezels aanbod zouden komen. De ezel stond dan ook centraal tijdens mij afstudeeronderzoek. In de aankomende blogs neem ik jullie mee in deze opdracht en deel ik mijn kennis en ervaringen graag met jullie.  Continue reading “Obstakeltraining met ezels: positieve of negatieve bekrachtiging? Deel 1.”

Ezelgedrag; geen paard met lange oren!

Ezels worden vaak gezien als paarden met lange oren. Genetisch zijn er inderdaad overeenkomsten, beide behoren tot de familie paardachtigen. Maar tussen ezels en paarden zijn er ook een aantal belangrijke verschillen. Lees in deze blog meer over het gedrag van ezels en het verschil met paarden. Continue reading “Ezelgedrag; geen paard met lange oren!”

Gedrag ezel: welke aanrakingen en plekken zijn prettig?

Foto: Arginy fotografie

Met regelmaat krijg ik vragen over ezels/muildieren/muilezels die weglopen terwijl de persoon in kwestie het dier graag wilt aaien. In deze blog informatie over hoe je kunt zien welke aanrakingen en op welke plekken jouw ezel dat prettig vindt. Continue reading “Gedrag ezel: welke aanrakingen en plekken zijn prettig?”

Ezellogica on tour: l’Asinerie du Baudet du Poitou

In 2017 heb ik een bezoek gebracht aan l’Asinerie du Baudet du Poitou. In het kader van de rubriek Ezellogica on tour is nu de video klaar om een impressie te geven van dit bezoek. Een bezoek is zeker de moeite waard!

Continue reading “Ezellogica on tour: l’Asinerie du Baudet du Poitou”

Lezing voor de Vereniging het Nederlands Ezelstamboek

Een super mooie middag in het centrum van Dordrecht met ezels en ezelvrienden! Vandaag voor de Vereniging het Nederlands Ezelstamboek een lezing gegeven. Hoe leert een ezel? En wat betekent dit voor jou als eigenaar of verzorger?

Continue reading “Lezing voor de Vereniging het Nederlands Ezelstamboek”